ZIVA POSTEC. The Editor Behind The Film Shoah
92 min, Documentary, Quebec, Canada, 2018Directed byCatherine Hébert
Produced byChristine Falco - Les Films Camera Oscura
LanguagesFrench, English, German, Hebrew, Czech, Polish
Nearly six years of her life went into editing Shoah, the groundbreaking work by Claude Lanzmann. Her name: Ziva Postec. This meticulous craftswoman, working quietly in the background, performed her task with a devotion bordering on obsession. From Jaffa, Israel, she looks back on an extraordinary creative undertaking.e
Buy the DVD
Film details
Synopsis
A little-known name linked to a film that was to profoundly shake up our notion of history. Ziva Postec devoted nearly six years of her life to editing Shoah: the epic opus by Claude Lanzmann that would shed harrowing new light on the extermination of the Jews during the Second World War. Delving into her memories, the editing room virtuoso—a survivor in her own way—tells her story for the first time, going behind the scenes of the monumental undertaking to bring previously unseen footage to the screen. Performing her task with a devotion bordering on obsession, Postec reveals herself as a humble heroine, one whose unwavering commitment and luminous intelligence contrast sharply with some of humanity’s darkest hours.
Credits
Written and Directed by : Catherine Hébert
Cinematography : Elric Robichon, Nathalie Moliavko-Visotzky and Vuk Stojanovic
Editing : Annie Jean
Sound Recording : Mélanie Gauthier
Sound Design : Mélanie Gauthier
Sound Mix : JeanPaul Vialard
Music : Ramachandra Borcar
Line Producer : Vuk Stojanovic
Produced by : Christine Falco – Les Films Camera Oscura
Financial Partners
SODEC Québec
Québec crédit d’impôt cinéma et télévision (gestion SODEC)
Fonds documentaire ROGERS
Téléfilm CANADA
Conseil des arts et des lettres du Québec
Conseil des arts du Canada
Office national du film du Canada (ACIC)
TV5
Les Films du 3 mars
Director's statement
Printemps 2012. Attablée dans un café montréalais, je rencontre un doctorant pour discuter cinéma, mais surtout montage en documentaire. Il termine sa thèse, qui porte sur le film-fleuve Shoah de Claude Lanzmann. Une œuvre, m’explique-t-il, qui a changé notre compréhension de l’Histoire et fait entrer le mot « shoah » dans la langue courante. J’apprends que le montage du film a été fait par une femme, à Saint-Cloud, en région parisienne, et qu’il a nécessité près de six ans de travail. Cette femme, c’est Ziva Postec, un nom demeuré dans l’ombre malgré la notoriété considérable du film. J’ai tout de suite voulu la rencontrer.
Ziva et moi avons discuté pendant des heures dans son appartement du vieux Jaffa. Celle qui a collaboré avec Jacques Tati, Orson Welles et Alain Resnais voit sa trajectoire prendre un virage lorsqu’elle rencontre le réalisateur C. Lanzmann. Elle est alors happée par une expérience de montage à la fois exaltante et cauchemardesque de laquelle naîtra une œuvre monumentale. En même temps, elle se perd dans cette rencontre obsédante avec sa propre histoire, en brisant sur sa table de montage le silence gardé par ses parents. Elle plonge dans ses souvenirs et questionne l’obsession que peut faire naître l’engagement dans une œuvre. Jusqu’où peut-on aller dans le don de soi à une œuvre qui n’est pas la nôtre?
J’ai voulu que le film entremêle finement les trames de la vie de Ziva et nous emporte dans les dédales de sa mémoire. Il s’agissait non seulement de retracer le destin hors du commun de cette femme, mais aussi de mettre en lumière le métier de monteuse, et de questionner le sens que revêt l’édification d’une œuvre phare une fois les projecteurs éteints.
Direction
Catherine Hébert
Catherine Hébert is a maker of political and social documentary films. She has often filmed in Sub-Saharan Africa, taking an interest in the effects of war and violence against women, as well as exploring the intricate fabric of everyday life. Her films, particularly The other side of the country (2008) and Notes on a road less taken (2011), have earned critical acclaim and selections to numerous festivals, where they have won several awards.
Filmography
Ziva Postec, The Editor Behind The Film Shoah, 92 min, 2018
- Yesterday in Nyassan, 24 min, 2016
- René Derouin, 4 x 5 min, 2013
- Notes on a Road Less Taken, 94 min, 2012
- The Other Side of the Country, 84 min, 2008
- He’s the Man, 89 min, 2005
- La longue route de Julienne, 23 min, 2008
- Le microcrédit en question, 23 min, 2008
- Le visage que j’avais, 26 min, 2006
- Mangos for Charlotte, 23 min, 2004
- Tea at the Embassy, 47 min, 2003